Web CMS selectie: een handleiding voor IT professionals

Belangrijk is om te kijken hoe content management in de organisatie moet gaan functioneren. Het is aan de ene kant een technologische afweging welk product het meest eenvoudig is én aan de andere kant hoe uw processen precies zijn ingericht en verbeterd kunnen worden. En sluit dat bij elkaar aan?

 

Een CMS moet het voor redacteuren mogelijk maken heel eenvoudig content te beheren, artikelen te maken en te publiceren zonder daarbij IT nodig te hebben. Ondertussen hebben uitdagingen van de organisatie ook gevolgen voor de IT afdeling; een ICT afdeling staat nooit stil. 

Het vakgebied is de laatste jaren geëvalueerd van eenvoudig publicatiesysteem tot systemen om in contact te komen met klanten en loyaliteit te vergroten en te beheren. De eenvoudige  site is geworden tot een interactieve marketingomgeving met digitale experiences.

Web publishing

De eerste uitdaging is: hoe kom ik aan één systeem waarbij we nieuwsbrieven, marketing brochures, catalogus, diensten, formulieren eenvoudig kunnen publiceren? 

Van oudsher is het de IT afdeling die dit soort processen moet ondersteunen én vaak ook uit te voeren.

Wijzigen doorvoeren aan de site blijft een terugkerend proces. Je moet nog steeds een systeem hebben die het voor niet-technisch collega's mogelijk maakt, om zonder IT, content te verzamelen en te publiceren. 

Systemen worden steeds slimmer, maar dit blijft natuurlijk de belangrijke eis voor een goed CMS.

 

Tags: Platform, IT, CMS