Evenementen

Door de huidige omstandigheden kiezen we er als bond voor om op dit moment niet deel te nemen aan fysieke events, hoe spijtig we dat ook vinden. Veiligheid en gezondheid van onze mensen en klanten staan voorop. Maar dit betekent niet dat we stilletjes afwachten. Integendeel!

Digitaal is er namelijk ook ontzettend veel mogelijk qua evenementen. Zo zijn wij het komende jaar op verschillende virtual events aanwezig en hebben we zelf ook een aantal toffe online events op de planning staan. Laat je vanuit je eigen stoel informeren en inspireren, en praat mee via onze interactieve platformen.

10 tips voor succesvol herlanceren van een platform

10 tips voor succesvol herlanceren van een platform

Er komt een moment dat site site of applicatie verouderd is en opnieuw aangepast moet worden. Het platform is achterhaald, techniek verouderd, nieuwe eisen en wensen, wordt minder goed gevonden of op mobiel presteert het platform een stuk minder. Tijd voor een herlancering.

Ben je aan het voorbereiden en heb je wat hulp nodig? In dit artikel zetten we tien aandachtpunten op een rij, zodat jouw herlancering of herontwerp een succes wordt.

1: Statistieken

Begin met hetgeen je nu weet. Start niet vanaf scratch met het herontwerp, maar probeer lessen te leren uit wat je nu al weet. Bekijk je bezoekersstatistieken. Maak jezelf vertrouwd met pageviews, uitstapmomenten, gemiddelde tijd op de website, conversies, verwijzingen, kanalen etc. Wat is er goed aan de huidige site en waar valt er winst te behalen? De huidige statistieken kunnen vervolgens ook als referentiewaarde dienen voor de nieuwe site. Stap-voor-stap op weg naar succes en data is daarbij één van de fundamenten.

2: Concurrentieanalyse

Met jouw site of applicatie wil je bepaalde doelen behalen. Soms is dat omzet, nieuw collega’s, een merkbekendheid en ga zo maar door. Alleen een goede site is niet voldoende. Waar komen de bezoekers vandaan? Welke kanalen gebruiken zij? Ben jij daar ook vertegenwoordigd? Kan je dat allemaal bolwerken? Waar leg je je prioriteiten en hoe doen collega’s het? Waar sta jij en waar is ruimte voor verbetering? In dat techniek, design, inhoud, conversie, vindbaarheid? Breng dat in beeld en gebruik in inzichten en het opnieuw stellen van doelen.

3: Vastleggen (nieuwe) doelen

Vanuit de data, analyse van je site en die van concurrenten kan je aan de slag gaan met het herontwerpen. Ga uit van high-level doelen en maak deze concreet. Zet de doelen om in KPI’s meetbare en haalbare doelen.

Bepaal wat je met de site of applicatie (op beter nog) op paginaniveau wat je wilt bereiken. En voor wie precies?

Wat zijn de doelen vertaalt in een call to action (CTA). Dat kan bijvoorbeeld een download zijn, het behalen van meer bezoekers, het invullen van een vacature- of offerteaanvraagformulier, etc. Nagedacht over AVG? Maak doelen meetbaar en gebruik ze als uitgangspunt en richting voor je herontwerp. Maak het hele team daarvan bewust.

4: SEO

Sinds de lancering van je huidige website zijn er vele nieuwe sites en pagina’s bijgekomen. En iedereen roept om dezelfde aandacht van de bezoeker. Er zijn veel factoren die van invloed zijn hoe jouw site scoort in de zoekmachines. Relevante inhoud blijft essentieel.

Schrijf daarom unieke teksten met daarin de keywords (of vaker: combinaties van trefwoorden) waarop je gevonden wilt worden. Bekijk goed de concurrenten en pas je inhoud daarop aan. Maak gebruik van landingpages.

Hoe ingewikkeld SEO ook kan klinken, uiteindelijk word je gevonden op hetgeen ook daadwerkelijk op je site staat. En hoe relevant een bezoeker dat waardeert.

5: ‘Mobile first’ of responsief design

Uit de statistieken die je eerder hebt geanalyseerd blijkt met welke apparaten bezoekers je website het meest bezoeken. Komt het grootste gedeelte van je bezoekers via mobiel, dan is het aan te raden om je ontwerp via het ‘Mobile First’ principe te laten ontwerpen. Is dit niet het geval, is het overgrote deel van de bezoekers desktopgebruikers, laat dan hoe dan ook een responsief design maken. De mobielvriendelijkheid van je nieuwe website is tegenwoordig niet alleen een belangrijke ranking factor voor Google, maar ook een belangrijk voor de user experience van je klant; hoe de bezoeker de site op applicatie ziet en ervaart.

6: SSL en beveiliging

Zorg dan je website voorzien wordt van een SSL-certificaat. Het straalt vertrouwen uit naar de bezoeker, voorkomt datadiefstal bij bijvoorbeeld het versturen van formulieren en geeft je een betere ranking factor.

Zijn alle onderdelen en Apps van het platform geupdate naar de laatst en meest stabiele versie? Zorg dat je site of platform altijd beschikt over de laatste veiligheidsupdates en als je dat al niet hebt, maak hier een plan voor. Voorkomen is beter dan genezen.

7: Vernieuw inhoud en of structuur

Het het herlanceren van je site is een uitstekend moment om kritisch te kijken naar de inhoud. Sluit de inhoud aan bij wat jij wilt vertellen of waar bezoekers naar op zoek zijn. Is de inhoud zo geschreven dat er ook conversie kan plaatsvinden? Welke teksten kunnen worden verbeterd, waar converteert een tekst goed en vooral: waar niet. Wat weet je uit je onderzoek en waar moet bijgestuurd worden?

Vaak is er ook sprake van een lappendeken of een groot archief. Maak een site zo plat mogelijk. Dat is prettig voor de bezoeker én voor het beheer.

Los eventuele problemen op, zoals verbroken links of te kleine plaatjes. Bedenk welke oude teksten nog relevant zijn en hoe je die weer onder de aandacht van bezoekers en zoekmachines kan brengen.

8: Redirects of verwijzingen

Een nieuwe site of herontwerp van je bestaande platform heeft altijd gevolg op de URL-structuur van de pagina’s. Er komen nieuwe pagina’s bij of pagina’s verdwijnen. Op het moment dat een bezoeker op een pagina komt die niet meer bestaat, verlies je de aandacht en neemt het aantal tevreden bezoekers af. Funest voor een goede score in Google.

Om te voorkomen dat je direct wegzakt in de zoekresultaten moet je voor alle aangepaste URL’s een redirect aanmaken. Maak daarvoor een plan hoe om te gaan met de nieuwe paginastructuur. Een vaak vergeten actie bij een herlancering – met desastreuze gevolgen.

9: Snelheid en browsertest

Testen, testen en testen. Elk herontwerp of structuur aanpassing van een site op applicatie moet zorgvuldig getest worden. Maak daarbij een gedegen plan en vink de verschillende testen af. Test nooit zelf maar doe dat in teamsamenstelling. Richt met name op het behalen van de gedefinieerde doelen per pagina of applicatie van je platform. Kijk ook naar algemene zaken zoals snelheid, een belangrijke indicator voor gebruikers en Google. Google gebruikt snelheid als rankingfactor. Bezoekers haken af bij een sloom of langzaam platform.

Bij bond for web solutions maken we ook gebruik van testsoftware zoals Browserstack; daarin kan je meer dan 3000+ configuraties van sites en apps testen in de meest voorkomende configuraties van platform, apparaat en browser – zodat jij weet of je klaar bent voor de herlancering.

10: Optimaliseer

Met bovenstaande tips gaan de nieuwe site of applicatie beter presteren. Hou dat ook in de loop van de tijd in de gaten en organiseer periodiek overleg met de betrokkenen om dit ook te monitoren en bij te sturen waar nodig. Zeker na een herlancering.

Er valt nog van alles te verbeteren. Probeer niet te verzanden in meestal technische details en hou koers door te richten op de gestelde (meetbare) doelen en breng daar ook duidelijke prioritering in aan. Stel per pagina of functionaliteit duidelijk ‘call to actions’ (CTA’s) op. Luister naar de verschillende type bezoekers en maak het meetbaar.