Evenementen

Door de huidige omstandigheden kiezen we er als bond voor om op dit moment niet deel te nemen aan fysieke events, hoe spijtig we dat ook vinden. Veiligheid en gezondheid van onze mensen en klanten staan voorop. Maar dit betekent niet dat we stilletjes afwachten. Integendeel!

Digitaal is er namelijk ook ontzettend veel mogelijk qua evenementen. Zo zijn wij het komende jaar op verschillende virtual events aanwezig en hebben we zelf ook een aantal toffe online events op de planning staan. Laat je vanuit je eigen stoel informeren en inspireren, en praat mee via onze interactieve platformen.

10 valkuilen voor e-learning en hoe je ze kan voorkomen

10 valkuilen voor e-learning en hoe je ze kan voorkomen

Als je dit artikel leest, is de kans groot dat je al online trainingen aanbiedt of overweegt dit voor je organisatie te starten. En, haal je op dit moment de beste resultaten uit je trainingen? De waarheid is dat het implementeren van digitaal leren of e-learning vaak een uitdaging kan zijn. Met hier en daar een paar aanscherping of aanpassingen kan het succes van online trainen eenvoudig worden verbeterd. 

Bij bond hebben we de meest voorkomende valkuilen verzameld en we lopen ze zo stap-voor-stap even door. Met de onderstaande lijst van verbeteringen kan je direct aan de slag. Bij elke valkuil hebben we tips en tricks toegevoegd die je kan gebruiken om ook jouw leeromgeving te optimaliseren. 

1. Studenten of medewerkers zijn niet goed ingewerkt of hebben niet de juiste informatie om met de training aan de slag te gaan

Zoals bij elke nieuwe software, is het bij de introductie van een leeromgeving essentieel dat studenten, klanten of medewerkers goed worden betrokken, ingewerkt en getraind. Het is cruciaal dat zij begrijpen hoe en waarom ze de digitale leeromgeving gebruiken. 

Want na alle inspanningen die zijn geleverd om de digitale leeromgeving te ontwikkelen, is het zonde als jouw medewerkers er geen gebruik van maken. Hoe kan dit voorkomen worden?

Maak het aantrekkelijk en overzichtelijk. Het hebben van een intuïtief, gebruiksvriendelijk systeem maakt het een stuk eenvoudiger. Help cursisteneenvoudig op weg met duidelijk takenlijstjes, heldere instructies of een (digitale) handleiding. Functies zoals miniquizjes of notificaties stimuleren studenten de digitale leeromgeving te gebruiken door hen te verwelkomen en te herinneren aan hun training of voortgang. 

Eenvoudige toegang. Het gebruik van bekende inlogmethodes, zoals single sign-on met een e-mailadres en wachtwoord, verlaagt de drempel voor toegang. Een dergelijke functie maakt het systeem gebruiksvriendelijker en vergroot de betrokkenheid.

Een intuïtief, gebruiksvriendelijk systeem betekent dat studenten niet continu bij de hand genomen moeten worden tijdens het onboardingproces, wat tijd en moeite bespaart voor jou en je team.  

2. Het betrekken van het management

Hoe mooi zou het zijn als zij als ambassadeurs een training ontwikkelen en/of manager zijn van een nieuwe training? Want als het MT het kan, is de kans groot dat de voordelen van een leeromgeving door heel de organisatie heen sijpelen en het gebruik van de digitale leeromgeving gemeengoed wordt. 

3. Genoegen nemen met een verkeerd LMS

Er is een breed scala aan LMS'en (online leeromgevingen) op de markt, waardoor het kan voorkomen dat je net de verkeerde hebt gekozen. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren. 

Misschien ben je het oude systeem ontgroeid of is jouw leeromgeving onhandig of verouderd. Wat ook de reden is, het is vervelend dat dit invloed heeft op je trainingsinspanningen en het beoogde rendement. Het goede nieuws is dat je nu weet wat je wel wilt of nodig hebt.

Verspil geen tijd meer. Overstappen naar een ander leerplatform is eenvoudiger dan je zou denken en kan op de lange termijn grote voordelen opleveren, waardoor je tijd, geld en moeite bespaart en de betrokkenheid van de cursisten toeneemt.  

Zet de eerste stap en maak een snelle analyse van de voor- en nadelen van het huidige systeem. Houd dit bij de hand wanneer de tijd is voor verandering, zodat je een betere keuze kan maken voor jou, de medewerkers en de organisatie. 

4. Te veel gebeurt handmatig

Administratie van trainingen is tijdrovend? Het een-voor-een toevoegen van gebruikers, het inschrijven van elke cursist voor individuele cursussen, het bijhouden van trainingen, hercertificering, bijscholingen - het micromanagen van het LMS zijn allemaal herkenbare voorbeelden van tijdrovend en vervelend. Het leidt af en geeft minder focus op de zaken die echt van belang zijn.

Wat nou als we veelvoorkomende taken gaan automatiseren?

  1. Notificaties die gebruikers begeleiden bij trainingen, huiswerk of opdrachten. 
  2. Geplande rapportages over de voortgang van deelnemers, inschrijvingen, behaalde resultaten etc. 
  3. Automatische hercertificering, zodat cursussen opnieuw in het traingingsaanbod verschijnen wanneer herhaling nodig is.  
  4. HR- of CRM-integratie om automatisch gebruikers toe te voegen aan of te verwijderen uit je systeem. 
  5. Het werken met rechten en rollen; zodat de afdelingen zélf verantwoordelijk zijn voor allerhande taken. 
  6. het automatisch vernieuwen van extern trainingsaanbod. 

En dit zijn slechts enkele voorbeelden van taken die geautomatiseerd kunnen worden.

5. Je haalt niet het meeste uit de waardevolle data

Jouw leeromgeving zit vol met waardevolle data die je training kunnen verbeteren en je kunnen helpen je leerlingen beter te betrekken. Veel mensen die training geven maken echter geen gebruik van de rapporten of zijn zich niet bewust van alle de nuttige informatie die je in handen hebt. In het LMS kan je namelijk verschillende rapporten genereren, afhankelijk van persoonlijke behoeften. Enkele voorbeelden hiervan zijn: 

  1. Statusrapporten voor de voortgang van een cursist 
  2. Rapporten die tonen wie de training succesvol heeft voltooid 
  3. Inzichten over wie de training het beste voorbereidt. 
  4. De aanwezigheidscijfers. 
  5. Rapportages van cursusmodules om knelpunten in bepaalde cursussen te identificeren.  
  6. Enquêtes om feedback van cursisten te verzamelen. En zoals hierboven vermeld, kunnen al deze rapporten geautomatiseerd worden, zodat het verkrijgen van informatie snel en gemakkelijk is. 

6. Je haalt niet het meeste uit de bestaande inhoud 

Eén aspect van online training dat mensen vaak afschrikt, is inhoud of aanbod. Cursussen bouwen, nieuwe content maken, het klinkt als veel werk, maar dat hoeft echter niet zo te zijn. Waarschijnlijk heb je al veel meer inhoud beschikbaar dan je denkt.

Zorg ervoor dat de leeromgeving hét centrale punt wordt waarop kennis binnen jouw organisatie wordt verzameld. Je wilt af van het versnipperde landschap.

Documenten, video's, eerdere webinars, PowerPointpresentaties, het zou je verbazen hoeveel hiervan al beschikbaar is, vooral als je in het verleden traditionele, persoonlijke training hebt gevolgd. Dit zijn bouwstenen van een nieuwe richting of elan. Gebruik, pas ze aan en combineer ze om boeiende online cursusinhoud te creëren. Hoeveel bruikbaar materiaal ligt er bij jou op de plank? 

7. Cursusinhoud is uitsluitend tekst 

Vaak is een docent of samensteller al tevreden wanneer de inhoud beschikbaar is, maar is dat voldoende?  

We zeggen niet dat cursussen met enkel tekst niet effectief zijn, we vragen ons alleen af of ze aantrekkelijk zijn. Saaie inhoud kan van negatieve invloed zijn op uw betrokkenheidspercentages, waardoor gebruikers minder gemotiveerd zijn om deel te nemen aan verdere onlinetrainingen.  

Achtergrond: vaak gebeurt dit wanneer een fysieke training wordt overgezet naar een online medium. Prima eerste stap, maar maak gebruik van de voordelen van een online leeromgeving.  

Het toevoegen van multimedia zoals afbeeldingen, infographics, video en audio zijn bewezen manieren om inhoud meer levendig te maken en cursisten aan te spreken.  

Een goed voorbeeld is het verwerken van (korte) videobeelden in de cursussen om een interactieve leerervaring te creëren. Het levert een opmerkelijk hoge betrokkenheid op en de cursus wordt positiever ervaren door de gebruikers.  Als je twijfelt over het gebruik van multimedia voor je publiek, test het dan uit en kijk of het je betrokkenheidspercentages verhoogt. 

8. Onvoldoende luisteren naar feedback 

Onlinetraining moet tweerichtingsverkeer zijn. Je geeft training aan de leerlingen, zij volgen deze en geven vervolgens feedback. Feedback is een essentieel onderdeel van het proces dat helpt om het bestaande aanbod continu te verbeteren. Als je dat nog niet in het proces hebt opgenomen, doe dat dan gelijk, want dat levert direct resultaat op en voegt waarde toe aan de trainingen (waar andere gelijk wat aan hebben). 

Eén manier om feedback te verzamelen is door middel van enquêtes. Deze kunnen worden toegevoegd aan cursussen of naar studenten worden verzonden zodra ze een (deel van de) cursus hebben voltooid. U kunt cursisten ook vragen om na voltooiing de cursus te beoordelen, bijvoorbeeld door het uitdelen van sterren. 

Vergeet niet om ook in uw rapporten te zoeken naar waardevolle gegevens. Inzichten in voltooiingspercentages en examenresultaten helpen je te begrijpen wat wel of juist niet werkt. 

9. Integraties worden niet benut 

Wat we de laatste tijd vaak zien is de integratie van bestaand aanbod; aanbod van partners of andere aanbieders in de branche. Superhandig, het scheelt tijd, voegt daadwerkelijk iets toe en vervangt repeterende, administratieve taken. Hoe integreer je deze waardevolle content? Welke onderdelen van het leersysteem wil je overnemen of integreren? Alleen de content of ook andere functionele- of administratieve zaken? Wat is daar voor nodig? Is het technisch of relatief eenvoudig te realiseren? En hoeveel tijd gaat dat schelen en/ of opleveren? 

Voorbeeld: er bestaan veel onlinetrainingen op het gebied van HR, verzuim en Arbo of denk aan gespecialiseerde trainingen voor een deel van jouw team. Er zijn aanbieders die het mogelijk maken deze waardevolle inhoud op een eenvoudige manier te integreren in jouw leeromgeving. 

10. Nieuwe functies worden niet getest 

Als je al een tijdje training geeft, is de kans groot dat je in een bepaalde flow bent gekomen. Je doet dingen op jouw manier, met bepaalde functies en tools, en dat werkt prettig. Prima, maar mis je wellicht functies die je dagelijks werk nog eenvoudiger kunnen maken? Wees kritisch. 

Een goed LMS introduceert voortdurend nieuwe functies die het werk eenvoudiger en efficiënter maken. Of het nu gaat om het toevoegen van gamificatie aan je cursussen of het creëren van unieke leerportalen in je LMS.  

Het is ook prettig voor de medewerkers als er een doorgaande leerlijn is en dat aanbod van trainingen op elkaar zijn afgestemd. Denk ook aan het aanbieden van vervolgtrainingen.  

Ons advies: denk erover na. 

Start vandaag nog

Als je één of meerdere valkuilen herkent, dan is er niks aan de hand! Je kunt vandaag nog beginnen met een aantal eenvoudige verbeteringen of aanpassingen aan de digitale leeromgeving van jouw organisatie. Begin klein en richt je eerst op de ‘laaghangend fruit’: die zaken die gemakkelijk en snel opgepakt kunnen worden. Zodra de eerste verbeterstappen gerealiseerd zijn, wat soms best al een uitdaging op zich is, kan je stap-voor-stap gaan werken aan de andere verbeterpunten. 

Zolang je focus hebt, een duidelijke visie en een plan hebt én rekening houdt met de mensen die er dagelijks mee werken, gaat het zekerweten een succes worden. 

Heb je ooit één van deze valkuilen ervaren, herken je ze, of denk je dat er andere veelvoorkomende trainingsfouten zijn die organisaties maken? Laat het ons weten, zodat we gezamenlijk dit artikel kunnen verbeteren.   

Benieuwd naar wat bond for web solutions voor uw bedrijf kan betekenen? We staan klaar om al uw vragen te beantwoorden en te helpen bij het vinden van digitale oplossingen die perfect aansluiten bij uw visie. Neem contact op via  martijnverbeek@bondforwebsolutions.nl, LinkedIn of bel +31107371750.