Evenementen

Door de huidige omstandigheden kiezen we er als bond voor om op dit moment niet deel te nemen aan fysieke events, hoe spijtig we dat ook vinden. Veiligheid en gezondheid van onze mensen en klanten staan voorop. Maar dit betekent niet dat we stilletjes afwachten. Integendeel!

Digitaal is er namelijk ook ontzettend veel mogelijk qua evenementen. Zo zijn wij het komende jaar op verschillende virtual events aanwezig en hebben we zelf ook een aantal toffe online events op de planning staan. Laat je vanuit je eigen stoel informeren en inspireren, en praat mee via onze interactieve platformen.

AI inzetten om beter gevonden te worden

AI inzetten om beter gevonden te worden

ChatGPT is een chatbot die ontwikkeld is door OpenAI en recent viral is gegaan. De bot is in staat om veel verschillende taken uit te voeren, waaronder natural language processing en het genereren van menselijk lijkende tekst.

“Natural Language Processing (NLP) is het vakgebied binnen Kunstmatige Intelligentie (AI) dat zich bezighoudt met het analyseren van menselijke taal en de communicatie tussen mens en computer."

Zou je ChatGPT kunnen inzetten voor zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

En welke mogelijk  toepassing zoals zoekwoordonderzoek, het schrijven van meta-beschrijvingen en -titels, het genereren van koppen voor pagina's of posts, en het maken van overtuigende copy, zijn er?

Aan het einde van het artikel wordt de suggesties onderzocht of het op termijn Google als zoekmachine zou kunnen vervangen.

Sinds de release in november 2022 is het viraal gegaan en volgens sommige rapporten hebben meer dan 1 miljoen mensen zich binnen vijf dagen na de release zich aangemeld. 

Gebruikers over de hele wereld hebben de mogelijkheden bekeken en hebben behoorlijk indrukwekkende resultaten behaald. (Als je de afgelopen weken op Twitter bent geweest, is het zelfs een trend en heb je waarschijnlijk veel voorbeelden gezien van wat gebruikers ermee hebben kunnen doen).

ChatGPT is een game-changer.

Voor marketeers biedt het enorme kansen en het gaat ongetwijfeld (online) marketing in 2023 beïnvloeden. Sommige mensen denken al handop na of dit een vervanger kan worden voor de Google zoekmachine?

Dat zette ons aan het denken, zou ChatGPT ons kunnen helpen op het gebied van SEO? Kan het enkele SEO-taken voor ons uitvoeren?

In deze post onderzoeken we wat ChatGPT is, wat je ermee kunt doen en of je het voor SEO kunt gebruiken.

We gaan kijken hoe ChatGPT kan helpen met:

  • Zoekwoordonderzoek en het genereren van longtail-zoekwoordsuggesties
  • Schrijven en voorstellen van metabeschrijvingen en titels
  • Kopsuggesties genereren voor uw pagina's/berichten
  • Schrijven van pakkende advertentieteksten

Dus, waar wachten we nog op, let's go...

Wat is ChatGPT?

Allereerst, wat is ChatGPT precies?

Ik zag op Twitter dat ChatGPT werd beschreven als een 'chatbot op steroïden' en dat lijkt dat een passende uitleg!

Het is zovéél meer dan een gebruikelijke chatbot en als je naar de OpenAI-site (de makers) zelf kijkt, zegt hun verklaring dat:

“We hebben een model getraind met de naam ChatGPT dat op een gemoedelijke manier met elkaar communiceert. Het dialoogformaat stelt ChatGPT in staat vervolgvragen te beantwoorden, fouten toe te geven, onjuiste uitgangspunten aan te vechten en ongepaste verzoeken af te wijzen. ChatGPT is een zustermodel van InstructGPT, dat is getraind om een instructie in een prompt op te volgen en een gedetailleerd antwoord te geven”

Op Wikipedia wordt het beschreven als:

“een prototype van een chatbot met kunstmatige intelligentie, ontwikkeld door OpenAI en gespecialiseerd in dialoog of communicatie. De chatbot is een groot taalmodel dat is verfijnd met zowel begeleide als versterkende leertechnieken”

Maar aan wie kun je dat beter vragen dan aan ChatGPT zelf... We stelden de vraag, en hier was het antwoord:

“GPT, of Generative Pretrained Transformer, is een type taalmodel ontwikkeld door OpenAI. Het is een groot, op deep learning gebaseerd model dat is getraind op een enorme hoeveelheid gegevens om mensachtige tekst te genereren. GPT wordt vaak gebruikt voor natuurlijke taalverwerkingstaken, zoals taalvertaling, samenvatting en het genereren van tekst. Het kan in een chatcontext worden gebruikt om reacties op gebruikersinvoer te genereren op een manier die natuurlijk en menselijk klinkt.”

Gebaseerd op andere chatbots, lijkt het belangrijkste verschil te zijn dat het gespecialiseerd is in "dialoog" en kan met je praten (zoals een mens zou doen).

Met andere chatbots is het frustrerend: je kent de voorbeelden wel waarbij er nikszeggende antwoorden herhaaldelijk worden geponeerd of dat je compleet vastloopt in een discussie over een eenvoudige vraag.

Met ChatGPT is het meer een gesprek en er zijn veel meer manieren om het te gebruiken, wat de volgende vraag oproept...

Wat kunt u precies doen met ChatGPT?

In tegenstelling tot de meeste andere chatbots die er zijn, zijn er veel zaken of taken die u ChatGPT kunt laten doen:

  • Code schrijven
  • Gebroken code repareren (en uitleggen WAAROM het verkeerd was!)
  • Vragen beantwoorden die je hem stelt
  • Gedichten aan het schrijven
  • Korte verhalen schrijven
  • Uitleg geven over zaken
  • Taal vertalen
  • Grammatica corrigeren
  • Tekst vereenvoudigen
  • Trefwoorden uit een tekstblok extraheren
  • Samenvattende tekst
  • Een recept maken van een lijst met ingrediënten
  • Ideeën voor u genereren

Zoals u kunt zien, zijn de mogelijkheden eindeloos en is er een enorm potentieel voor de taken die u ermee zou kunnen uitvoeren.

Maar voor marketeers en SEO's is misschien wel een van de meest interessante aspecten van ChatGPT het vermogen om 'menselijke inhoud' te schrijven. Dus laten we daar wat dieper op ingaan en kijken wat ChatGPT voor u kan schrijven.

Kan ChatGPT echt voor ons schrijven?

Ja. En zo ongeveer alles. Het kan worden gebruikt om zinnen, paragrafen en zelfs hele artikelen of documenten te schrijven. Het hangt allemaal af van de kwaliteit van de informatie die je erin stopt. Hoe meer details je invult, hoe beter het resultaat.

Als u ChatGPT bijvoorbeeld een opdracht of onderwerp geeft, kan het 'mogelijk' tekst genereren die betrekking heeft op die specifiek opdracht of onderwerp. Als u ChatGPT echter voorziet van een specifieke set invoer en uitvoer, kan het mogelijk leren om tekst in een bepaalde stijl of indeling te genereren. (Tip: om het goed te kunnen gebruiken is het handig wat tijd steken in het aanleren van syntax code)

Tot nu toe heb ik voorbeelden gezien van ChatGPT die blogposts, essays, gedichten (tijdens Sinterklaas), korte verhalen, nieuwsartikelen, samenvattingen en zelfs opiniestukken schreef.

Sky News liet het een artikel over zichzelf schrijven en The Guardian liet het een opiniestuk optekenen.

Dus als ChatGPT in staat is om ook wat lange (en relevante) inhoud te schrijven, rijst de vraag: kan ChatGPT worden gebruikt voor SEO? Kan het teksten voor bestemmingspagina's, blogposts of zelfs whitepapers voor u schrijven?

Kan ChatGPT worden gebruikt voor SEO en het maken van inhoud?

In theorie is het antwoord 'ja'. Wat ik me afvroeg of ChatGPT een echt artikel kon schrijven. Ik vroeg ChatGPT om een blogpost te schrijven over SEO-voorspellingen voor 2023 en dit is het resultaat:

SEO-voorspellingen voor 2023 van ChatGPT

Het artikel behandelt 'gesproken zoekopdrachten', 'gestructureerde data', 'AI' en 'machine learning', 'Mobile-first indexering', het belang van lokale SEO en de rol van backlinks.

Allemaal zeer relevante zaken die in dergelijk artikel opgenomen zouden kunnen worden. Niet slecht!

Het is echter een beetje kort met slechts 381 woorden. Daarom vroeg ik het of het de post langer kon maken, en dat deed het, waarbij elk punt werd uitgebreid en een bericht werd gemaakt van bijna 600 woorden.

Met de toevoeging van een inleiding en een conclusie zou de post bijna klaar zijn. En raad eens?

Inleiding en conclusie gemaakt door ChatGPT

Dus daar heb je het, een blogpost van 800 woorden die binnen een half uur in onze leeszaal kan worden gepubliceerd. Te gek!

Je zou nu kunnen denken dat het schrijven van inhoud voor je site een stuk makkelijker gaat worden. Maar kijk uit.

Maar er zijn een paar opmerkingen.

Ten eerste: je kan er niet vanuit gaan dat het correct is!

Ik vroeg wanneer Feyenoord voor het laatst kampioen is geworden, had ik meteen door dat de informatie niet altijd even betrouwbaar is: Feyenoord wordt niet elk jaar kampioen, maar ik weet toch echt zeker dat het 2017 was.

chat-gpt-01

Dus voordat u aan de slag gaat en ChatGPT uw inhoud voor u laat schrijven, moet u nadenken of de inhoud echt accuraat zal zijn en of u de naam van uw bedrijf hier achter wilt zetten. Zeker is de tijd van 'alternative facts' - vind ik dat je hier heel voorzicht mee om moet gaan. (gelukkig in het voorbeeld gaat het over Feyenoord, maar ik weet zeker dat er ondertussen nog meer stekende voorbeelden te vinden zijn). 

Ten tweede (en misschien nog belangrijker) zijn er problemen met AI gegenereerde inhoud, waarbij Google actief werkt aan technologie die kan detecteren wanneer inhoud door AI is gegenereerd.

John Mueller van Google zei in april 2022 dat inhoud die automatisch wordt gegenereerd via AI-schrijftools, als spam zou worden beschouwd en zou kunnen leiden tot een 'penalty'.

Hij zei niet dat Google automatisch kon detecteren wanneer inhoud automatisch door AI was gegenereerd, maar zei wel dat als Google dergelijke inhoud zou tegenkomen, ze legitief actie kunnen ondernemen. 

Dus voordat u ChatGPT gaat gebruiken om inhoud te schrijven voor uw site, moet u even goed nadenken. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Hoe kunt u ChatGPT gebruiken voor SEO en inhoud?

Ondanks dat Google afkeurt dat gebruikers automatisch gegenereerde inhoud maken met behulp van AI, zijn er in feite verschillende manieren waarop u ChatGPT kunt gebruiken om u te helpen met uw SEO en contentmarketing.

U wilt er bijvoorbeeld misschien geen hele blogpost mee schrijven, maar het kan u helpen om ideeën voor uw blogpost te genereren.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld van hoe dit zou kunnen werken.

Ik vertelde het dat ik een artikel wilde schrijven over gereedschappen voor zoekwoordonderzoek en vroeg welke ik zou kunnen gebruiken in het artikel. Dit is waar het op uitkwam:

Keyword research en suggesties voor gereedschappen

Nu heb ik een lijst met tools of gereedschappen waarover ik zou kunnen schrijven voor mijn blogpost.

Maar omdat het slechts 5 tools bood, vroeg ik of er nog andere waren die ik zou kunnen toevoegen, en het gaf me er nog 5:

meer hulpprogramma's voor zoekwoordonderzoek ChatGPT

Indrukwekkend.

Het kan niet alleen suggesties doen voor wat u in uw artikelen of blogberichten zou kunnen opnemen, maar u kunt hetzelfde proces als hierboven volgen en het vragen om voorgestelde koppen die u ook in het bericht zelf kunt gebruiken.

Dan zou je gemakkelijk een goed startpunt voor je artikel kunnen hebben, met 10 voorgestelde tools om over te schrijven voor het uitvoeren van zoekwoordonderzoek met suggesties voor de koppen van elke sectie.

Over zoekwoordonderzoek gesproken, dit brengt me bij de volgende manier waarop ChatGPT kan worden gebruikt voor SEO.

Kan ChatGPT worden gebruikt voor zoekwoordonderzoek?

Kortom, ChatGPT kan worden gebruikt om u te helpen bij uw zoekwoordonderzoek.

Nu suggereer ik niet dat u ChatGPT specifiek zou kunnen gebruiken voor het uitvoeren van uw volledige zoekwoordonderzoek, aangezien u geen andere statistieken zoals zoekvolumes, zoekwoordmoeilijkheden enz. zou hebben, maar een manier waarop u het wel zou kunnen gebruiken is juist op het begin van het proces bij het genereren van zoekwoordideeën.

Ik vroeg het bijvoorbeeld om potentiële zoekwoorden te vinden voor gebruik op een pagina over 'online platformen', en het kwam met de volgende lijst met zoekwoorden:

Zoekwoordsuggesties van ChatGPT

Binnen enkele seconden heb je een handige lijst met zoekwoorden die je vervolgens in een hulpprogramma voor zoekwoordonderzoek kunt stoppen en waarmee je kunt gaan graven.

Beter nog, u kunt er ook enkele van nemen en ChatGPT vragen om long-tail variaties van deze zoekwoorden te bedenken.

Dit is vooral handig omdat u misschien merkt dat sommige van de zoekwoorden die het bedenkt, zijn waar u nog nooit aan had gedacht.

Best handig toch!

Kan ChatGPT metabeschrijvingen en titels schrijven?

Een andere manier waarop u ChatGPT kunt gebruiken om te helpen met uw SEO en contentmarketing, is door het u te laten helpen met het schrijven van metabeschrijvingen en titels.

Ik vroeg het om met enkele suggesties te komen voor paginatitels die de term 'online platformen bevatten, en hier kwam hij mee (of zij?):

Paginatitels voor Online Platformen - ChatGPT

Hoewel deze misschien niet relevant zijn voor uw bedrijf, kunt u toch ideeën opdoen over de soorten zinnen of woorden die u in uw paginatitel zou kunnen opnemen.

Hetzelfde kan gezegd worden voor metabeschrijvingen.

Hier zijn 5 metabeschrijvingen die het bedacht voor een pagina van een SEO-bedrijf:

Voorbeelden van SEO-metabeschrijvingen van ChatGPT

Nogmaals, gebruik ze nou niet, maar het geeft aan wat u er mee kunt doen. Het geeft inspiratie en ideeen voor termen of zinsdelen, die u slim kunt hergebruiken. Of denk aan het formuleren van duidelijke call-to-actions.

ChatGPT gebruiken voor advertentieteksten

Het kan soms vervelend zijn om aantrekkelijke en boeiende teksten voor uw advertenties te bedenken. Gelukkig kan ChatGPT je hier ook bij helpen.

Ik vroeg het om enkele Google-advertentiekoppen te schrijven op basis van de zoekwoord-SEO-services en toen het me enkele voorbeelden had gegeven, vroeg ik het om ze aantrekkelijker te maken. Dit zijn de resultaten:

Suggesties voor Google-advertentiekoppen - ChatGPT

Het legt zelfs uit wat het heeft gedaan en waarom, en vertelt me waarom de advertenties aantrekkelijker zijn dan de eerste die het bedacht.

Nogmaals, u wilt deze misschien niet rechtstreeks kopiëren, maar ze kunnen u inspiratie bieden voor het soort woorden dat u in uw advertenties kunt gebruiken om meer conversies te genereren. Hetzelfde kan ook worden toegepast op beschrijvingen.

Conclusie

Dus hoewel u ChatGPT misschien niet wilt gebruiken om al uw inhoud voor u te schrijven, met het risico door Google te worden gestraft, kunt u het gebruiken als een soort assistent voor andere SEO-activiteiten en de mogelijkheden zijn eindeloos!

De samenvatting.

Hier zijn de manieren waarop u ChatGPT voor SEO kunt gebruiken:

  • Zoekwoordsuggesties genereren
  • Suggesties voor long-tail zoekwoorden genereren
  • Schrijven en voorstellen van metabeschrijvingen en titels
  • Kopsuggesties genereren voor uw pagina's/berichten
  • Schrijf overtuigende advertentietekst

Wat denk jij? Zijn er nog andere manieren waarop u ChatGPT voor SEO kunt gebruiken? We horen graag uw suggesties. Stuur me gerust een e-mail: martijnverbeek@bondforwebsolutions.nl. Kom maar door. Nieuwe ideeen of suggesties nemen we graag op in dit artikel.