Klantenportaal

Klantprocessen efficiënter en doeltreffender laten verlopen, dat is één van de doelen van een klantenportaal. Een aantal elementen komen altijd terug in onze succesvolle oplossingen.

Koppelingen

Klanten hebben steeds meer behoefte aan gemak, eenvoud en tijdswinst. Speel hierop in en combineer datastromen uit meerdere bronnen. Standaard connecties of op maat gemaakte API-koppelingen: nagenoeg ieder systeem is te integreren.

Selfservice

Klanten zijn graag ‘in control’ en bepalen liever zelf hoe en wat er gebeurt. Zorg voor dat ze zoveel mogelijk zelf kunnen regelen. Begeleid en ondersteun klanten door benodigde handvatten, functionaliteiten en informatie te bieden.

Intuïtieve gebruikerservaring

Informatie moet snel vindbaar zijn. Zorg daarom voor een doordachte navigatiestructuur en een intuïtief design waarmee iedereen uit de voeten kan.

Een klantenportaal van bond for web solutions?

Wat is een klantenportaal?

Een klantenportaal is een online platform waar in een besloten omgeving, klanten specifieke en gepersonaliseerde informatie kunnen raadplegen en beheren.

Verschillende datastromen komen dankzij slimme koppelingen samen in één omgeving. Denk aan facturen (koppeling met het boekhoudsysteem), klantgegevens (afkomstig uit een CRM-pakket) en orders (afkomstig uit een e-commerce platform).

De klant logt één keer in en kan alle voor relevante informatie raadplegen en zelf regelen. Dat is snel, acuraat en scheelt voor zowel de klant als voor jouw organisatie tijd.

Een klantenportaal wordt ook wel een client portal, klantportal, customer portal, user portal, webportaal of extranet genoemd.

Voordelen

Er zijn verschillende argumenten waarom een klantenportaal waardevol is. Allereerst kom je tegemoet aan de veranderende vraag naar selfservice-opties. Gebruikers hebben 24/7 toegang tot gereedschappen en kunnen  eenvoudig zelf zaken regelen. Op elk moment is er inzicht in belangrijke informatie, wat voor transparantie zorgt.

Daarnaast worden verschillende informatiestromen gecombineerd in één online klantomgeving. Alles op één plek. Verder kan je door middel van het delen van kennis en betrokkenheid de algehele ervaring en klantenbinding verbeteren.

Het platform heeft ook voordelen voor de onderneming. Door een koppeling te maken met bijvoorbeeld het ERP-systeem worden processen geautomatiseerd en krijg je inzicht in orders, planning en facturen.

Bovendien heb je een goede omgeving om in contact te komen met de klant en ben je minder tijd kwijt aan ondersteuning. Een klantenportaal laten bouwen biedt nog veel meer mogelijkheden en voordelen. Met maatwerk is bijna alles te realiseren.

Functionaliteiten

Kies voor gerichte (standaard) of maatwerk functionaliteiten in uw platform. Bond heeft 100+ functionaliteiten. Creëer toegevoegde waarde en maak klanten blij. Denk en werk stap-voor-stap.

Persoonlijke benadering

Een persoonlijke gebruikerservaring verhoogt de kans op een toegenomen klanttevredenheid en loyaliteit. Denk aan een persoonlijk dashboard met de belangrijkste data.

Contactmogelijkheden

Wees snel en makkelijk bereikbaar. Bied diverse contactmogelijkheden, zoals e-mail, whatsapp en telefoon aan. Overweeg een chatfunctie; laagdrempeliger dan bellen en mailen.

Toekomstbestendig

De wereld om ons heen verandert snel; een eigen platform is flexibel, schaalbaar en uitbreidbaar. Nieuwe functionaliteiten zijn eenvoudig (en goedkoop) toe te voegen. Het platform is wendbaar en toekomstbestendig.

Mobile first design

Als onze platformen werken op desktop én mobiel. Overweeg ook om er een app van te maken. Een mobiele app biedt kansen voor serieuze groei. Het wordt intensief gebruikt en zorgt voor een betere gebruikerservaring.

Goede beveiliging

Beveiliging van data en persoonsgegevens is een absolute topprioriteit. SSL-certificaat en (meervoudige) authenticatie zijn standaard. Laat ook geregeld security audits uitvoeren en stel een calamiteiten-draaiboek op.

Rechten en rollen

Met rollen geef je gebruikers rechten binnen het portaal. Instellingen bepalen welke taken uitgevoerd mogen worden en welke functies beschikbaar zijn. In een goed opgezet, flexibel platform zijn rechten en rollen zelf te bepalen.

Meertalig

Voor bedrijven met internationale klanten is meertaligheid een 'must'. Meertaligheid is een standaardfunctionaliteit in onze platformen.

Beheermogelijkheden

Wees 'in controle' en zorg voor een eenvoudig te beheren klantenportaal. bond zorgt voor uitgebreide instructie en training. Borg kennis, afspraken en ervaring.

Geïntegreerde zoekfunctie

Deze functionaliteit is vooral van belang bij grote informatiestromen. Een goede zoekfunctie leidt gebruikers snel naar de juiste informatie. Daarnaast geeft het inzicht in de klantbehoeften. Zoekmachines zijn ook 'slim' te maken.

Communicatiestrategie

Een klantportaal wordt vaak gezien als iets voor de afdeling automatisering. Dat is een gemiste kans: het speelt een essentiële rol in communicatie met klanten. Benut de mogelijkheden en integreer andere klantcommunicatiesystemen. Zorg voor een consistente merkbeleving.

Ook een klantenportaal ontwikkelen die voor je werkt?

Wij helpen jou graag met het verwezenlijken van je doelen - door het ontwikkelen van een passend klantportaal. Samen zetten we een doordachte strategie uit zodat we de weg naar online succes inslaan. Neem gerust contact met mij op voor meer informatie of een vrijblijvend, digitaal kennismakingsgesprek. 

Martijn Verbeek

010-7371750